Zpět na články

Elektromobily srážejí zisky automobilek

Po letech bombastických konceptů a miliardových investic se elektromobily chystají ve velkém vyrazit do evropských výstavních hal. Nyní ale přijde těžší úkol: prodat je se ziskem.

Ilustrační snímek Ilustrační snímek, zdroj: Profimedia.cz

Není nic nového, že automobily na elektrický pohon, které se představily na mezinárodním autosalonu v Paříži, snižují ziskovost automobilek, jež se snaží zůstat v černých číslech. Panují ale obavy, že dopad by mohl být ještě horší. Spotřebitelé se totiž zdráhají platit za elektromobily vyšší cenu a automobilky je musí prodávat s větší ztrátou, aby splnily emisní cíle, píše agentura Reuters.

"Každý si musí uvědomit, že čistá mobilita je jako organické jídlo: je dražší," uvedl šéf skupiny PSA Carlos Tavares. "Buď budeme akceptovat větší výdaje za čistou mobilitu, nebo ohrozíme evropský automobilový průmysl," dodal.

Přitom nároky na automobilky se zvyšují. Evropský parlament se počátkem října vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než jaké navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle něhož od roku 2030 budou muset nově vyrobená auta vypouštět o 40 procent CO2 méně, než stanoví norma pro rok 2021. Komise navrhovala 30 procent.

Podle současných pravidel nesmí nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Tato hodnota ještě bude podle nové metodiky přepočítána, proto návrhy EK i Evropského parlamentu neuvádějí gramy, ale procenta. Už s tímto limitem má přitom řada automobilek problémy a hrozí jim pokuty v řádu stovek miliard eur.

Po desetiletém poklesu se emise uhlíku z nových automobilů zvyšují, protože zákazníci dávají přednost sportovně užitkovým vozům před klasickými osobními automobily a benzinovým motorům před naftovými. Naftové motory vypouštějí více oxidů a částic, ale méně oxidu uhličitého.

Existují už náznaky, že ceny osobních automobilů na elektrický pohon mohou v porovnání s výrobními náklady klesat dříve a rychleji, neboť automobilky se přizpůsobují emisním nárokům a slabé poptávce. Například Volkswagen už oznámil, že elektromobil I.D. bude prodávat za obdobnou cenu jako model Golf s konvenčním pohonem.

"VW se chystá uvést na trh vozy na elektrický pohon za stejnou cenu jako auta s benzinovými motory, tudíž se ztrátou," uvedl Laurent Petizon z konzultační firmy AlixPartners. Domnívá se, že automobilky už zohlednily pokuty za nesplnění emisních limitů v roce 2021 do své prodejní strategie.

Výrobní náklady na osobní vozy na elektrický pohon jsou podle kalkulací AlixPartners o 7800 eur (201 000 Kč) vyšší, než stojí výroba vozu s konvenčním motorem. Hybridy se spalovacím a s menším elektromotorem stojí o 5000 eur víc. Když se tento rozdíl započte do prodejní ceny, na odbyt moc nejdou.

"Na ziskovost automobilového průmyslu to má zásadní dopad. Poptávka vůbec neospravedlňuje investice - je to všechno jen regulace," prohlásila analytička Rebecca Lindlandová z firmy Kelley Blue Book. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) už upozornilo na bezprostřední ohrožení 3,4 milionu pracovních míst v sektoru. "Podmínky pro takovou systémovou změnu zjevně nejsou splněny a spotřebitelé na elektromobily prostě nejsou připraveni," řekl nedávno generální tajemník ACEA Erik Jonnaert.

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články