Dnes je čtvrtek 28. března 2024., Svátek má Soňa
Počasí dnes 7°C Občasný déšť

Jak premiérův osobní zubař k penězům přišel

Jak premiérův osobní zubař k penězům přišel
Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

Někde plní stránky národních novin úspěšní podnikatelé, umělci, sportovci nebo problémoví politici. V Maďarsku je terčem pozornosti osobní zubař premiéra Viktora Orbána. 

Popularita Bely Batorfiho začala stoupat poté, co Orbán v roce 2010 vyhrál volby a stal se premiérem. Batorfi sice už v té době patři mezi úspěšné zubaře a do jeho ordinace v prominentní budapešťské čtvrti mířily i jiné politické a podnikatelské špičky, ale s nikým si nevybudoval takový vztah jako s Orbánem.

A stejně jako do vyšších funkcí dosadil Orbán své známé, pomohl k úspěšnější kariéře i svému zubaři. Přece je, o chrup se mu staral už od roku 1992…

Ale začněme od začátku. Batorfi je odborníkem na ústní chirurgii a stomatologie je v Maďarsku asi nejrychleji se rozvíjejícím lékařským oborem v postkomunistické éře. Mezi lety 2000 až 2008 tam vzrostl počet zubařů o 56 procent.

Podle novináře Davida Hancocka, který pro Brity napsal v roce 2006 zdravotně-turistickou příručku The Complete Medical Tourist, má Maďarsko víc zubařů na osobu než jiné země. Navíc v brožuře upozorňuje na to, že se výlet do Maďarska za zubní péčí vyplatí. "Ceny jsou levnější než třeba v Rakousku nebo Německu," píše Hancock.

Bela Batorfi Bela Batorfi | zdroj: Facebook

Poměrně známý fakt ale Orbán převedl na úroveň vládního programu. Ve zdravotní turistice jeho vláda viděla šanci ekonomického rozvoje, zvlášť pro zemi, která toho nemá turistům zas až tolik co nabídnout. Nemáme moře ani hory, tak nalákáme turisty na levné zdravotnictví, řekli si maďarští politici a začali nezvyklé turistické odvětví podporovat.

Britové objevili kouzlo levných zubařů

Reklamu maďarskému zdravotnictví, respektive svým službám už v zahraniční nějakou dobu dělal Batorfi, který si na tom postavil své podnikání.

V roce 2000 ho oslovil jeho krajan žijící ve Velké Británii s nabídkou spolupráce – přesvědčí Brity o výhodách levné maďarské zubní péče a založí na tom byznys.

Batorfi si pořídil licenci nutnou k provozování praxe v Británii a otevřel si zde ordinaci s maďarskými cenami. Proudily do ní davy pacientům, kterým se cena za ošetření vyplatila i přesto, že za ní jeli přes půlku země.

Luxus pro zahraniční klientelu

Když Orbánův dvorní zubař zjistil, kam až jsou pacienti ochotni za léčbou cestovat, rozšířil si specializaci i na implantologii, na níž se dá vydělat ještě více peněz, a vrátil se zpět do Budapešti.

Začal si zákroky účtovat v librách a klientům nabízel kompletní servis včetně odvozu limuzínou z letiště. Tvrdí se mimo jiné, že si za 200 tisíc dolarů pořídil čtyři nejluxusnější zubařská křesla, jaká byla na trhu, aby se pacienti cítili skutečně v pohodlí.

Aby jeho byznys začal ještě víc vzkvétat, podpořil ho rozsáhlou reklamní kampaní v britských médiích, kde svou kvalitu odůvodňuje spokojeností více než 35 tisíc pacientů. "Dr. Bartofi je čestný a vždy připravený sdílet své znalosti a zkušenosti se svými pacienty," hlásala například reklama v deníku The Times.

Nyní nabízí kromě zákroků i zařízení cesty včetně ubytování.

Miliardy do kapes zubařů i hoteliérů

Skutečně naplno se ale Batorfiho byznys rozjel v roce 2010 s vládní podporou medicínské turistiky. Náhle přesáhl rovinu malého rodinného podniku a s vlivným pacientem a přítelem v čele vlády se začal poohlížet po tom, jak ho rozvinout a vytvořit si ještě výhodnější pozici.

Čísla hrála v jeho prospěch. Podle studie z roku 2010 do země ročně přijíždělo až 60 tisíc "stomatoturistů", kteří zubařům obohatili kapsy o nejméně v přepočtu 5,8 miliardy korun a dalších 1,4 miliardy korun činila útrata v hotelech a restauracích.

"Je málo věcí, v nichž má Maďarsko vedoucí pozici a dentální turismus je jednou z nich, " říká Batorfi.

Vymyšleno to měl dobře – konzultace s pacienty se konají v Londýně, ale samotné zákroky pak v Budapešti. V roce 2011 už britským zubařům ale došla trpělivost a místní stomatologická komora mu na rok pozastavila licenci. Argumentovala svědectvím pacienta, který u Batorfiho pět let nazpátek podstoupil nepovedený zákrok.

Netrvalo ani měsíc a Batorfi měl licenci nazpět, stačilo si jen postěžovat svému příteli. Premiér z něj udělal symbol toho, jak dokážou Maďaři svými schopnostmi vyděsit úspěšnější země…

Z Batorfiho se stala celebrita, média si ale stále více všímala jeho propojení s vlivnými politiky.

Vládní dotace měly jasného příjemce

Nemohlo jim tak ujít, že Orbán hned v druhém roce své vlády vypsal množství vládních pobídek pro sektor dentálního byznysu. A jak se dalo očekávat, Batorfi uspěl ve všech.

Během prvních čtyř let Orbánovy vlády získal kontrakty za v přepočtu 270 milionů korun a další smlouvy na v přepočtu 245 milionů korun získaly společnosti pod Batorfiho správou.

Orbán mimo jiné na konferenci v Budapešti v roce 2012 vysvětlil obří grant do sektoru dentální turistiky jako "záslužnou a dobrou investici". Není těžké uhádnout, kdo podporu označenou jako "záslužnou a dobrou investici" získal.

Mimochodem, politicky slavný zubař se obrátil i na svého dalšího pacienta, marketingového konzultanta Laszla Szucse. Mají v plánu udělat ze stomatologie podobný národní symbol, jako je pro Švýcarsko čokoláda. 

Zdroje: