Zpět na články

Jak se stát zaručeně nejhorším šéfem či zaměstnancem podle tajného manuálu CIA

V roce 1944 vydal Úřad pro strategické služby (OSS), předchůdce CIA, tajný dokument sloužící jako návod pro občany žijící v nepřátelských zemích, jak jednoduše a efektivně sabotovat produktivitu firem a organizací, v nichž pracují. Pikantní je, že některé rady jako by z oka vypadly tomu, jak dnes fungují někteří politici nebo úředníci. 

Američtí vojáci na demoliční lekci Úřadu pro strategické služby (OSS) Američtí vojáci na demoliční lekci Úřadu pro strategické služby (OSS), zdroj: Profimedia.cz

V dokumentu se například uvádí, že je třeba vždy důsledně trvat na tom, aby všechna rozhodnutí prošla zdlouhavým schvalovacím procesem. Zároveň je důležité, aby kvůli řešení každého problému vznikla speciální komise (s nejméně 5 členy), která zadaný úkol zváží a podrobí hlubšímu zkoumání.

Při konferencích a jednáních je třeba pronášet rozvláčné projevy plné vlastních zážitků, historek a dlouhých anekdot. Ideální je opepřit to zdlouhavým patriotickým vzýváním. 

Řečník by se měl snažit znovu otevírat již dohodnuté věci, aby tyto dohody zpochybnil, a striktně lpět na přesných formulacích. Měl by také zdůrazňovat, že je lepší si vše v klidu promyslet a podívat se na situaci z mnoha jiných úhlů, aby se předešlo případným problémům.

Na jednání by měl člověk nosit naprosto marginální témata a vyžadovat jejich bezpodmínečné řešení, o němž by se však mělo rozhodovat pomalu a rozvážně. 

Dokument, který byl odtajněn až v roce 2008 a nyní je volně dostupný na webu CIA, nezapomíná ani na manažery firem. Těm doporučuje, aby například přidělovali důležité úlohy těm nejméně výkonným zaměstnancům, kteří následně mají obdržet nezasloužené bonusy a povýšení. OSS od toho očekávala snížení morálky v cílové firmě či organizaci.  

Manažeři by také měli pořádat co nejvíce konferencí, a to hlavně v době, kdy je potřeba činit ta nejdůležitější rozhodnutí. Diverze by nebyla dokonalá, kdyby také neupřednostňovali naprosto nedůležité úkoly před těmi klíčovými.  

A jak se mají podle manuálu chovat dokonale špatní zaměstnanci? Za prvé především pracovat pomalu. Čím víc úkonů provedou, než něco dokončí, tím lépe. Za druhé, co nejčastěji přerušovat rozdělanou práci.

Manuál výslovně doporučuje, aby zaměstnanci trávili na záchodě co nejvíce času nebo doma zapomínali pracovní nářadí a museli se pro něj vracet. Za třetí, každá činnost by měla být dostatečně "odfláknutá".

Zaměstnanec by měl nekvalitně odvedenou práci svádět na to, že měl špatné vybavení nebo mu nikdo dobře nevysvětlil, co má dělat.  A v neposlední řadě by měl také dát dohromady akční skupinu, která bude po vedení firmy požadovat zlepšení podmínek práce v takovém rozsahu, aby to zaměstnavatel prakticky nemohl splnit. 

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články