Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 7°C Slabý déšť

Nejstarší lanovku mají v Beskydech, teď slaví 80 let

Nejstarší lanovku mají v Beskydech, teď slaví 80 let
Lanovka z Ráztoky na Pustevny | zdroj: Profimedia

Valašský Václavák, jak se přezdívá beskydským Pustevnám, láká dennodenně spoustu turistů. Vozí je sem sedačková lanovka, která právě 3. března slaví kulaté výročí: Nejstarší lanovce u nás je už osmdesát let.

Původní sedačková lanovka z Trojanovic na Pustevny není nejstarší jen v České republice, ale také v Evropě, a dokonce se uvádí, že je první profesionálně postavenou lanovkou na světě. "Historie samotné lanovky sahá do roku 1940, třebaže první pokus o výstavbu kabinové lanovky podnikla Podhorská jednota Radhošť už v roce 1935," uvedla Dita Korčák Hrtusová, mluvčí společnosti Pustevny s.r.o.

Tehdejší správa arcibiskupských lesů však původní nápad na vybudování lanovky zamítla. Druhý pokus, o dva roky později, už byl ale úspěšnější. A tak se v letech 1939 a 1940 pod záštitou Českého svazu lyžování uskutečnila výstavba jednosedačkové lanové dráhy, kterou provázely velmi složité klimatické podmínky, protože tehdy panovaly téměř třicetistupňové mrazy. Zkušební jízda lanovky se konala v sobotu 3. března 1940 a den nato začal ostrý provoz. "V prvním měsíci bylo přepraveno více než tři tisíce osob," upřesnila mluvčí.

Přepravila šest milionů cestujících

Už po roce provozu byly zhotoveny ocelové a z kolejnic ohýbané podpěry, které nahradily ty původní dřevěné. Zároveň byla vybudována dolní a horní stanice lanové dráhy a postupně se prováděly i další modernizace. V roce 1956 byla zahájena generální rekonstrukce. "Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s (šest km/h) se kapacita zvýšila ze 144 na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 minuty," přiblížila Korčák Hrtusová.

Takto lanovka sloužila v pravidelném provozu do konce roku 1982 a přepravila téměř šest milionů cestujících. V letech 1983 až 1986 ale byla vybudována lanovka nová, která už byla naprojektována v pozměněné trase a vedla níže v údolí. "Tím se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila na 1637 metrů. Jednolanová oběžná dráha byla vybavena 162 dvoumístnými sedačkami s kapacitou 720 osob za hodinu," dodala mluvčí.

Kabinová lanovka za 150 milionů

Později došlo k výměně převodovky i sedaček a v roce 2017 byla otevřena nová horní stanice lanové dráhy, která získala i několik prestižních ocenění. Tím ale změny nekončí. Současnou sedačkovou lanovku totiž výhledově nahradí nová a moderní lanovka kabinová. "Veškerá povolení, včetně stavebního a územního, jsou po třech letech vyřizování připravena. V tuto chvíli se za podpory Moravskoslezského kraje hledají finanční prostředky na stavbu lanovky, takže časový rámec stavby ještě neznáme," uvedla mluvčí společnosti.

Cena nové lanovky, která v jedné kabině přepraví deset osob a ze současných 15 až 20 minut zkrátí cestu nahoru k deseti minutám, je stanovena na 150 milionů korun. "Všechny bezpečnostní požadavky u současné lanovky stále vyhovují, ale je čas provést výměnu. Další z důvodů je samozřejmě také navýšení kapacity a zvýšení komfortu pro cestující," sdělila Korčák Hrtusová. Samotná výstavba bude trvat zhruba čtyři měsíce, během nichž lanová dráha nepojede. Celý proces včetně výběrového řízení, výroby lanovky a dalších náležitostí však zabere přibližně rok.

Zdroje:
Vlastní