Zpět na články

Neštěstí ve Studénce: Soud osvobodil všechny obžalované

Novojičínský soud ve čtvrtek zprostil viny všech deset lidí obžalovaných z obecného ohrožení kvůli železničnímu neštěstí ve Studénce z roku 2008. V důsledku tragédie, kdy vlak narazil do silničního mostu, který spadl na trať, zemřelo osm lidí, 95 bylo zraněno. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce se na místě odvolal. 

Železniční neštěstí se odehrálo v srpnu 2008 Železniční neštěstí se odehrálo v srpnu 2008, zdroj: Jiří Černohorský CNC/Profimedia

Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní.

Podle něj v tom nemá jasno ani většina expertů, které soud během devítiletého procesu vyslýchal. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných. "Soud nebyl schopen objektivně a se stoprocentní jistotou říct, kdo může za to že most spadl. Obávám se, že to už dnes nedokáže říct nikdo," řekl soudce Jaromír Pšenica.

Tato slova vehnala slzy do oči Richardu Salamonovi z Orlové, který tehdy ve vlaku jel. "Toto jsem rozhodně nečekal. To není možné. Než odsoudit někoho, tak raději nikoho?" řekl krátce po vynesení rozsudku. Rozpaky vyjádřila nad rozsudkem i Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008, jež před lety vlakem cestovala také. "Těch pochybení bylo prohlášeno tolik a najednou vina není," řekla v ČT.

Tři obžalovaní, kteří se vzdali práva na odvolání, odmítli rozsudek komentovat. Desítce obžalovaných, z nichž většina se z jednání omluvila, hrozily tresty od tří do šesti let vězení.

Soudce zkritizoval České dráhy

"Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se nyní jen domýšlet, ale nevíme to. Také skuteční odborníci se jen domnívají. Co se tam stalo, není proto jasné," řekl také Pšenica. Chyb podle něj stavaři udělali hodně. "Byla tam pochybení, která jsou i na jiných stavbách. Je ale hloupost tvrdit, že most spadl, protože byl nedostatečně zajištěn smluvní vztah mezi firmami," podotkl soudce a dodal, že v případě pochybností se musí rozhodovat ve prospěch obžalovaných.

Ve zdůvodnění zmínil i to, nač advokáti upozorňovali od začátku procesu - toho, že po trati v době opravy mostu jezdil vlak.

"Samotné dráhy mohly ze dne na den požádat o výluku. Nestalo by se pak to, co se stalo. I pouhé snížení rychlosti by stačilo. Toto jsou ale otázky na Moravskoslezský kraj, investora, dráhy, projektanta. Tady je potřeba řešit závažné následky, tady je odpovědnost, proč rychlík narazil v plné rychlosti do trosek mostu," uvedl soudce.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Základní údaje o železničním neštěstí ve Studénce:

  • Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy, který měl v té době přibližně desetiminutové zpoždění, narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalil tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.
  • Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce), mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.
  • Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak Českých drah. Další škody vznikly Moravskoslezskému kraji, firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most opravovala, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti.
  • Již týden po nehodě policie obvinila kvůli neštěstí dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se celý případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.
  • Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze, kdy se čekalo na další znalecký posudek, letos v květnu. Dnes soud všech deset obžalovaných zprostil viny,
  • Vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu nad tratí na starosti, už vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů pak uhradily poškozeným i České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila také firma Bögl & Krýsl, které figurovala i v tragickém pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, při kterém zahynuli čtyři dělníci.

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články