Zpět na články

Obnoví marcipán svou zašlou slávu, nebo ho potopí zdražení mandlí?

Klasický marcipán mimo období vánočních svátků tolik lidi neláká. Němečtí cukráři se proto snaží hledat si novou klientelu pomocí inovací. Do těch je nutí i stále rostoucí ceny základních surovin - zejména tedy vajíček a mandlí. 

Cukrářská firma Niederegger, která vyrábí i marcipán, je jednou z nejstarších v Německu Cukrářská firma Niederegger, která vyrábí i marcipán, je jednou z nejstarších v Německu, zdroj: Profimedia.cz

Marcipán je poněkud zastaralý," připouští mluvčí německé firmy Lemke Janine Judetzkiová.

Tradice marcipánu v Lübecku, přístavním městě na severu Německa a kolébce tohoto cukrářského výrobku, pochází z 15. století. Hmota může být tvarována do nejrůznějších forem, počínaje klasickými bramborami, malými kuličkami obalovanými v kakau, a konče srdcem, ovocem a postavičkami včetně klasického novoročního prasátka pro štěstí.

Marcipán měli v oblibě pruští panovníci a opěvovali ho spisovatelé, včetně rodáka z hanzovního města Thomase Manna, jehož tvář vytvořená z marcipánu je vystavena v místním muzeu.

Avšak prudký růst ceny mandlí, které se staly předmětem spekulací a obětí klimatických změn, jako je v posledních letech sucho v Kalifornii, jež je velkým producentem, zasáhl cukráře dosti těžce. Mnozí z nich museli své firmy, především ty rodinné, zavřít.

Některé firmy dokázaly obstát. Například Lemke, která 100 let po svém vzniku chce omladit image tohoto produktu a zaměřit se na jiné skupiny konzumentů, uvádí její mluvčí. Rovněž tak Niederegger, založený v roce 1806 v Lübecku, jehož výrobky se tu prodávají téměř na každém rohu.

Marcián s příchutí kešu a whisky

Před dvěma lety vytvořil Niederegger, jedna z nejstarších cukrářských firem v zemi, nový druh marcipánu pro muže s příchutí oříšků kešu a whisky zabaleného do malých bedniček na nářadí.

Produkt měl slušný úspěch. "Marcipán sice kupují hlavně ženy, ale také muži ho rádi jedí," usmívá se mluvčí této firmy Kathrin Gäbelová. Podnik vedou sestry Antonie Straitová a Theresa Mehrensová-Straitová, které jsou osmou generací rodu Niedereggerů.

Firma má nespočet plánů: kromě patnáctky produktů, které uvádí ročně na trh, hodlá od ledna v celém Německu prodávat zmrzlinu.

Niederegger má dokonce 3D tiskárnu, která produkuje figuríny z marcipánu, ale nedovede vymodelovat jemné formy, které vytvářejí zaměstnanci.

Mandle zdražily, co s tím?

Pro cukráře znamená vzestup cen mandlí samozřejmě také vzestup nákladů. "Na marcipán je zapotřebí dvou třetin mandlí a jen třetina cukru, a to znamená, že by se jeho cena měla nejméně zdvojnásobit, když se cena mandlí zečtyřnásobila," vysvětluje Kathrin Gäbelová.

Řešením by mohlo být zvýšit podíl cukru. Avšak Niederegger tuto možnost vylučuje. Znamenalo by to zbavit recept marcipánu z Lübecku podstaty. Produkt je také chráněným zeměpisným označením Evropské unie, stejně jako české pivo nebo francouzská drůbež. To nutí výrobce přesně dodržovat jeho složení.

Zvýšení cen potravin se dotklo všech německých cukrářů, zvláště malých a středních firem, jako je Niederegger, který má 750 zaměstnanců. Úřady spolkové země Šlesvicko-Holštýnsko vyčlenily loni pro Niederegger a pro dalšího cukráře v regionu 885 tisíc eur (23 milionů Kč), aby mohli modernizovat svou výrobu.

Tradiční podniky potřebují podporu, aby byly na světovém trhu konkurenceschopné, ale snad jde i o záchranu tradičního marcipánu. "Jako děti jsme dostávali marcipán jako dárek. Později jsme ho nadělovali svým dětem," vysvětluje další mluvčí Niederegger Eva Murová.

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články