Zpět na články

Přerušovaný půst: Lahodný odpočinek pro tělo

Jste ten typ, který nemusí večeřet? Nebo snídat? Nebo jste z těch, kteří jakmile toho dne přijdou k jídlu, tak už neví, kdy přestat a neustále jste honěny nutkavými chutěmi? Možná právě vám by mohl vyhovovat výživový styl, který se jmenuje přerušovaný půst. Odlehčí na těle i na duši. 

Po půstu si můžete i zlehka zahřešit. Ilustrační snímek Po půstu si můžete i zlehka zahřešit. Ilustrační snímek, zdroj: Profimedia.cz

Jaké jsou jeho výhody?

Je založen na teorii, že nejsme jako lidé uzpůsobeni k celodennímu uzobávání a "popásání se" a že si naše zažívání a vnitřní orgány potřebují také odpočinout. Zejména jde o inzulín, který je při běžném stravování vyplavován téměř stále.

Stáváme se pak postupně rezistentní a máme našlápnuto nejen k cukrovce, ale také k vysokému tlaku, cholesterolu apod. Tělo vyčerpává svůj motor. Slinivka i všechny orgány s vnitřním vylučování si potřebují odpočinou. Což se při typickém jídle od snídaně, svačinek až po večeře, jednoduše před krátkou noc nepodaří.

Takže, některé jídlo vynecháme a prodloužíme noční pauzu bez jídla.

Dva typy půstu

16/8: 16 hodin hladovění následuje 8 hodin, kdy můžeme jít téměř bez omezení či podle chuti. Vhodný pro ženy.

20/4: 20 hodin hladovění a následují 4 hodiny, kdy můžeme jíst téměř bez omezení či podle chuti. Vhodný pro muže.

Čas, ve kterém si dopřáváme jídlo, je naprosto neomezený. Ze začátku se možná najíme víc, ale tím, jak si tělo zvykne na to, že není neustále rušeno novými a stálými výkyvy hladiny cukru, zklidní se a budeme přirozeně jíst méně a budeme mít chuť na kvalitní potraviny, které zasytí. Nikoliv na cukry, tuky a rychlé kalorie, na které nás to "žene" ve chvíli, kdy neustále uzobáváme.

Čtyřhodinové pauzy

Pokud chcete nechat tělo odpočinout i během času, ve kterém jíte, je ideální dobou asi čtyřhodinová pauza. Budete překvapeni tím, jak náhle nemáte hlad a jak zdravěji a lehčeji se po jídle cítíte. Rozhodně lépe, než když žijete na svačinkách všeho druhu, které dráždí produkci inzulinu a neustále se tak točíme v kruhu nutkavých chutí a nepohody.

Pro koho je přerušovaný půst vhodný?

Tento styl stravování se hodí pro každého, kdo chce snížit tělesný tuk a pohybem podpořit svalovou hmotu nebo vytvarování těla. Také je vhodnější pro starší ročníky, např. 30+, protože tam se potřeby těla už mění na ty, že "tělo chce odpočívat".

Naopak by se mu měli vyhnout ti, kdo už mají nějaké psychologické problémy s příjmem potravy a malé děti, těhotné ženy a kojící ženy, které mají potřebu průběžně dodávané energie obrovskou.

Výhody, které s sebou nese přerušovaný půst

  • Přirozeně začnete vyhledávat zdravější a hodnotnější potraviny
  • Sníte méně jídla
  • Budete se na jídlo těšit
  • Poznáte přirozený příjemný hlad a následně zdravý pocit zasycení
  • Přirozeně začnete ubývat na váze, odchází přebytečná voda a tuky, tělo je najednou umí spotřebovat a vyloučit
  • V době jídla můžete svůj jídelníček poskládat bez jakéhokoliv omezení

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články