Zpět na články

Supermoderní stíhačky F-22 mají problém, možná ohrožují piloty

Supermoderní americké stíhačky F-22 Raptor jsou podle některých pilotů problematické a možná je ohrožují. Piloti během některých letů zažívali nedostatek kyslíku ve vzduchu a dezorientaci. Obávají se proto o svou bezpečnost i dlouhodobých zdravotních následků. Americké letectvo věc prošetřuje. Stroje nicméně nadále provozuje, byť přitom pečlivě sleduje piloty. Informovala o tom americká televizní stanice CBS.

zdroj: Profimedia.cz

Problém je podle ní natolik závažný, že se dva piloti rozhodli o něm mluvit s novináři, přestože to může ohrozit jejich kariéru. Jde o majora Jeremyho Gordona a kapitána Joshuu Wilsona, kteří na stíhačkách F-22 již odmítají létat. Oba zkušení piloti přitom letadlo označují za fenomenální stroj, který nemá konkurenci.

Wilson ale zároveň popisuje zvláštní potíže, které v jeho kokpitu zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičebním letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu hodně silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je," uvedl pilot.

Kašel a nevolnosti

Podle amerického letectva tak silná dezorientace v letadle odpovídá hypoxii, tedy nedostatku kyslíku. Piloti kvůli ní při výcviku mívají problém rozpoznávat byť i jen třeba hrací kartu. Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičebních letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.

"Máme proto teď dvě teorie. Podle jedné nedostáváme kyslík v potřebném množství anebo kvalitě. Anebo jde o kontaminaci. Buď tedy nemáme k dispozici to, co potřebujeme, anebo jde o otravu," podotkl Wilson.

Neobvykle časté problémy

Letectvo již před rokem přistoupilo k radikálnímu kroku a přikázalo celé letce těchto stíhaček zůstat na zemi. Následné šetření ukázalo, že v předchozích třech letech se vyskytlo 14 případů potíží pilotů, což je podle vědců "neobvykle vysoká a nepřijatelná hodnota". Letectvo stále zkoumá, zda je na vině systém pro přívod kyslíku do kabiny. Stíhačky se ale mezitím loni v září vrátily do vzduchu.

Piloty takové rozhodnutí znepokojuje. Zvláště když podle nich od obnovení cvičných letů zaznamenali dalších 11 případů. Podle Gordona, který měl problémy s dezorientací při výcviku loni v říjnu, jde o astronomické číslo. Dvě stovky pilotů majících oprávnění létat na stíhačkách F-22 Raptor označuje za nejdražší skupinu laboratorních opic v historii.

Na nebi nemá konkurenci

Letectvo potvrzuje, že tak vysoký výskyt hypoxie dosud nezažilo. O přerušení výcvikových letů ale nyní přesto neuvažuje. Generál Michael Hostage televizní stanici CBS řekl, že se letectvu podařilo snížit riziko u letů natolik, že je považuje za bezpečné. Připustil ale, že stále neví, co způsobuje potíže pilotů. Gordon s Wilsonem ale s takovým řešením nesouhlasí a mají prý i podporu "mlčící většiny" ostatních pilotů.

Stíhačka F-22 Raptor je neviditelný letoun, který podle Pentagonu nemá na nebi konkurenci. V palebné síle a manévrech prý překoná jakýkoliv bojový stroj na světě. Letoun nicméně stále čeká na bojové nasazení, protože je určen proti nepříteli disponujícím pokročilým letectvem. V konfliktech v Iráku a v Afghánistánu tak stíhačka nenašla uplatnění, a dosud tak létá hlavně výcvikové mise.

Tagy: letadlo stíhačky

Zdroj: ČTK

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články