Zpět na články

Ťok: Německo je důležitý partner, k žalobě na mýtné by se Česko připojit nemělo

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navrhne na příštím jednání vládě, aby se Česko k žalobě na německé mýtné nepřipojovalo. Chce respektovat názor Evropské komise, podle které je mýtné v pořádku. Česko připojení k žalobě zvažovalo proto, že řada zemí v čele s Rakouskem zavedení mýta kritizuje a tvrdí, že poškodí zahraniční motoristy. 

zdroj: ThinkStock

Evropská komise  ve středu 17. května oznámila, že ukončí řízení, které od roku 2015 vedla s Německem kvůli jeho plánu na dálniční mýtné pro osobní auta ve středu. Důvodem ukončení byl fakt, že v březnu Německo přijalo potřebné změny pravidel a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti. Berlín rozhodnutí uvítal. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried ale již podle agentury DPA uvedl, že Vídeň s postupem komise nesouhlasí a připraví žalobu k soudnímu dvoru EU.

Připojení se k žalobě nicméně nakonec není podle Ťoka smysluplné a je potřeba vzít v úvahu, že Německo je pro Českou republiku významným obchodním partnerem. Česko i Rakousko dálniční známky pro osobní vozidla má, není důvod, proč by je nemohlo zavést i Německo, uvedl Ťok.

Kritikům vadí německé mýtné proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.

O diskriminačních rysech mluvil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). "U nás máme ten systém zavedený tak, že naši lidé, když platí dálniční známky, tak si to z žádné daně odečíst nemohou. V Německu ale bude možnost si to z jedné německé daně odečíst. To z pohledu mého není úplně fér a není to úplně v pořádku," uvedl minulý týden předseda vlády.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí.

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články