Zpět na články

Tajemství delikatesy jménem baby karotka

Je elegantní, sladká, nemusí se škrábat a má ideální velikost. Baby karotka se stala koncem 80. let hitem a stále jí patří čestné místo v nejedné restauraci. Ne každý ale ví, že nejde o speciální odrůdu, ale vyfrézované kousky z mrkví, které nejsou dostatečně hezké, aby skončily v běžném prodeji. 

Všechny kousky baby karotky vypadají stejně, protože jsou vyfrézované z velkých mrkví. Ilustrační snímek Všechny kousky baby karotky vypadají stejně, protože jsou vyfrézované z velkých mrkví. Ilustrační snímek, zdroj: ThinkStock

Baby karotku, která se prodává v malých sáčcích za nemalé peníze, je smutným důkazem toho, jak málo se zajímáme o to, co jíme nebo jak se dané jídlo vyrábí. "Existuje mnoho lidí, kteří jsou přesvědčeni o tom, že existují speciální farmáři zaměření na baby karotku, kterou sklidí tak krásnou, dokonale zaoblenou a hladkou," říká David Just, profesor behaviorální ekonomie na americké Cornellově univerzitě, který studuje chování spotřebitelů při nákupu potravin.

Malé "mrkvové sochy" jsou jednou z nejjednodušších a zároveň nejvýznamnějších inovací v historii zeleniny. Nejenže pomohly oživit skomírající pěstitelství mrkve, ale zároveň pomohly omezit odpad a motivovat lidi začít kupovat zeleninu bohatou na vitamin A.

Obdobně jako většina jiných vynálezů stála u zrodu baby karotky nutnost. Na začátku 80. let karotkový byznys stagnoval a zemědělci začali prodělávat. Vegetační období byla dlouhá a více než polovina sklizených mrkví byla obchody považovaná za "ošklivou", a proto ji odmítali.

Z nevábných kusů se dá vytvořit umělecké dílo

Mike Yurosek, zemědělec z Kalifornie, byl v roce 1986 ze situace už zoufalý a snažil se přijít na způsob, jak do obchodů dostat i svou "znetvořenou" zeleninu. Rozhodl se, že místo toho, aby nevzhledné a polámané kusy vyhodil, zkusí z nich vyrobit něco lákavého.

Nejdřív zkusil použít klasickou škrabku na brambory, postup však byl příliš pomalý a pracný. Z posledních úspor tak zakoupil průmyslový kráječ fazolových lusků. Ten mrkve vyřezal do kousků dlouhých pět centimetrů, což je dodnes standardní velikosti baby karotky.

Když zemědělcova nyní již zaniklá firma Yorosek a synové přivezla místnímu potravinářskému řetězci Vons další dodávku zeleniny, vzal s sebou Yurosek i pytel svých nových výrobků. Měl tušení, že by se mohly mezi zákazníky ujmout, ale tak nadšenou odezvu nečekal.

"Řekl jsem: Posílám vám nějaké mrkve. Podívejte se na ně a uvidíte," vzpomínal farmář v roce 2004 v rozhovoru s USA Today. Ozvali se hned druhý den. "Řekli mi, že chtějí už jen ty," uvedl farmář.

Úspěch byl okamžitý, prodej mrkve vzrostl o třetinu

Vons nebyl jediný, koho novinka nadchla. Ptali se po ní obchody, dodavatelé, zákazníci a co je nejdůležitější, zaujala samozřejmě i Yurosekovy konkurenty. Během následujících let se z prodeje baby karotky stal obří byznys, do kterého brzy vstoupily i velké firmy.  

"Když jsme si uvědomili, že to není jen módní výstřelek, všichni jsme naskočili do rozjetého vlaku," vzpomínal v roce 1998 v rozhovoru pro Chicago Sun-Times Tim McCorkle, ředitel prodeje Bolthouse Farm, jednoho z předních národních producentů mrkve.

Upadající zemědělské odvětví se obratem postavilo na nohy. V roce 1987, tedy pouhý rok po Yurosekově objevu, se spotřeba mrkve ve Spojených státech zvedla o téměř 30 procent. V roce 1997 snědl průměrný Američan ročně 6,4 kila mrkve, což je o 117 procent víc než o deset let dříve. Spotřeba mrkve u dětí se zdvojnásobila.

Čechům škrábat mrkev nevadí

V současné době je ve Spojených státech téměř nemožné koupit obyčejnou mrkev, balená baby karotka tvoří téměř 70 procent prodeje všech mrkví v zemi. Je zároveň nejprodávanější zeleninou v obchodech, nechala za sebou i brambory.

Za úspěchem frézované zeleniny stojí hlavně lenost a pohodlnost Američanů. Mrkev koupí zabalenou a omytou, není třeba nic jiného, než otevřít sáček a začít jíst. "Fakt, že ji nemusíte škrábat a že nepotřebuje dlouhou přípravu, je klíčový. Je navíc velká tak akorát, aby se vešla do pusy. Je to jednoduché," vysvětluje ekonom David Just.

V Česku tvoří baby karotka jen mizivé procento z prodeje. Vzhledem k širokému použití mrkve v české kuchyni je výhodnější koupit klasickou. Baby karotku lze navíc sehnat jen ve větších supermarketech či specializovaných potravinách a rozhodně nepatří mezi nejlevnější zboží. Základ omáček by se tak výrazně prodražil...

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články